عائشة وريم صديقات من زمان بيجمعهم الحب في الله رغم ان ريم شوي يعني بتاخدها الدنيا بس بتحب نصايح عائشة كثير وبترجعلها في حاجات كثيرة
اتصلت ريم بعائشة عشان يدردشو مع بعض وتحكيلها علي الحاجات اللي اشترتهوم بالعيد
ريم: الو عائشة ازيك معاك ريم
عائشة: اهلا ريم ازيك انت لسه عايشة يا بنت فينك ما تتصليش ولا تسالي
ريم: اسفة الامتحانات شغلتني المدة اللي فاتت...بس انت في البال يا عيوشة
عائشة: دايما بتغلبيني في الكلام...اه كل سنة وانت طيبة اعاده الله عليك وعلينا بالخير..العيد علي الابواب
ريم:ام وانت طيبة...عائشة بدي اسالك هو انا اقدر اكبر من اليوم ولا في العيد بس..بسمع أخويا محمد بيكبر بس مش عارفة بالزبط الحكم ايه
عائشة: يشرع أخيتي الحبيبة لك التكبير في هذه الأيام المباركات بالتكبير المطلق في جميع الأوقات من أول دخول شهر ذي الحجة إلى آخر أيام التشريق
ريم : يعني زي تكبير العيد كذا
عائشة:بالنسبة للعيد يا ريمي يشرع التكبير من فجر يوم عرفة إلى عصر آخر أيام التشريق وهو الثالث عشر من شهر ذي الحجة،
ريم : هو التكبير ده سنة ولا فرض ولا ايه...سامحيني يا عيوش علي جهلي
عائشة: ولا يهمك كلنا بنجهل حاجات وبنعرف حاجات بس لازم ما يكونش اللي بنجهلوا كله امور الدين واللي بنعرف فيه كل شيء امور الدنيا فاهماني ياريمي
ريم: انا عارفة انك بتلمحي عليا ...عائشة ما تكونيش عليا كذا صعبة ان شاء الله حاتغير
عائشة: حزينة...ان شاء الله.. بس انت عندك؟
ريم: نرجع لسؤالنا يا عيوش..فيه في القران حاجة عن التكبير
عائشة:اه...
قال - تعالى -: ((واذكروا الله في أيام معدودات)).
وصفته أن تقول: (الله أكبر الله أكبر، لا إله إلا الله، والله أكبر الله أكبر ولله الحمد)
و جهر الرجال به في المساجد والأسواق والبيوت وأدبار الصلوات،
إعلاناً بتعظيم الله وإظهاراً لعبادته وشكره.
يعني الجهر للرجال ...أما النساء انت عارفة ايه حكم صوت المرأة
ريم: اه الحمد لله...بس صفة التكبير في كل وقت وبعد الصلاة وفي..
عائشة: تقطع كلام ريم.. بصي ياريمي فيه تكبير مطلق وتكبير مقيد وبالنسبة للتكبير المطلق في جميع الأوقات من أول دخول شهر ذي الحجة إلى آخر أيام التشريق،
أما التكبير المقيد فيكون في أدبار الصلوات المفروضة من صلاة الصبح يوم عرفة إلى صلاة العصر من آخر أيام التشريق
فساهمي بإحياء هذه السنة التي هجرت في هذه الأيام،
تكاد تُنسى حتى من أهل الخير والصلاح بخلاف ما كان عليه السلف الصالح .
طبعا والتكبير الجماعي بصوت واحد، أو الترديد خلف شخص يقول التكبيرهذا بدعة ومن الاخطاء اللي بتحصل في العيد ويجب اننا نبتعد عنها سواء كنا في البيت او في المصلى.
ريم: طيب شوفي يا حبيبتي يا عيوشة يعني لما ايروح زوجك للعيد اعمليلي رنة عشان افتكر لو كنت ناسية وتاخد اجري يا جميل
عائشة: رنت ايه يابنت هو انت مش رح تروحي لصلاة العيد مع أبوك
ريم: هي صلاة العيد مش للرجال بس ولا؟
عائشة:لا وديه سنة يعني حث عليها النبي عليه السلام اقصد خروج النساء للعيد وانا مش عارفة ليه اغلب النساء بتجهل الامر ده
ريم: يعني فيه حديث يا عيوشة اقوليلي عليه عشان اقول عليه لبابا ويقتنع اني اروح معاه
عائشة: من السنة أن يخرج النساء إلى المصلى في يوم العيد لما في الصحيحين وغيرهما أن أم عطية الأنصارية رضي الله عنها
قالت : "أُمرنا – وفي رواية أَمرنا - تعني رسول الله صلي الله عليه وسلم- :أن نخرج في العيدين العواتق وذوات الخدور . وأمر الحيض أن تعتزل مصلى المسلمين".
وبناء على ذلك فإنه من السنن المؤكدة خروج النساء لصلاة العيدين حتي الحائض، ولكن بشرط
ريم: شرط ايه؟
عائشة: أن يكن متسترات غير متبرجات ولا متطيبات ، وقد قال صلى الله عليه وسلم : "لا تمنعوا إماء الله مساجد الله وليخرجن تفلات" يعني غير متطيبات رواه أبو داود .
ريم: يعني ايه؟ ما احطيش ريحة؟ بس ده عيد
عائشة: عيد ايه يابنتي هو العيد يعني تعصي فيه ربنا عشان ترضي نفسك..
ما انت عارفة حكم خروج المراة بالطيب في العيد أو غيره ولازم تعرفي انوا الخير كل الخير في اتباع هدي الرسول - صلى الله عليه وسلم -
في كل أمور حياتنا، والشر كل الشر في مخالفة هدي نبينا - صلى الله عليه وسلم –
ريم: طيب طيب انت صعبة ليه كذا اليوم ..ان شاء الله ما يحصلش الا كل خير..
طيب ولو ما روحتيش لصلاة العيد لاي سبب اقدر اصلي في البيت ولا لا؟
عائشة: بص يا ريمي إذا لم تستطع المرأة الخروج إلى صلاة العيد فإنها تصلي في بيتها ركعتين،
وكذلك من فاتته صلاة العيد هل عليه القضاء؟
يستحب له أن يقضي الصلاة على صفتها، سواءً كان منفردا، أو مع جماعة يقضونها، فإن هناك من قال: بأنها فرض عين، وإذا قيل إنها فرض كفاية، فلا ينبغي للمسلم التفريط فيها، بل عليه أن يحرص على أدائها بقدر الاستطاعة.
ريم : الحمد لله ديننا فيه سعة لكل حد
عائشة: بس احنا بنضيق علي نفسنا بقلة علمنا في الدين ..
بص ياريمي انا حاقولك علي حاجات لازم تعملهيا في العيد بما انك مش عارفة حاجات كثيرة وتنصحي بيها أخوك و أبوك وان شاء الله تاخدي اجرهم
ريم : طيب ياريت يا عيوش لان فيه حاجات كثيرة مش عارفاها وانا نفسي اطبق السنة علي قد ما اقدر
عائشة: تبتسم ...ان شاء الله بص يا ريمي..أنا قلتلك علي التكبير المطلق والمقيد
ريم: أيوة
عائشة:نبتدي باسم الله :- الاغتسال والتطيب للرجال:ولبس أحسن الثياب بدون إسراف ولا إسبال ولا حلق لحية للرجال فهذا حرام،
أما المرأة فيشرع لها الخروج إلى مصلى العيد بدون تبرج ولا تطيب زي ما قلتيلك،
فلا يصح أن تذهب لطاعة الله والصلاة ثم تعصي الله بالتبرج والسفور والتطيب أمام الرجال.فاهماني
ريم: طيب وبعدين
عائشة: ذبح الأضحية:
ويكون ذلك بعد صلاة العيد لقول رسول الله صلى عليه وسلم:"من ذبح قبل
أن يصلي فليعد مكانها أخرى، ومن لم يذبح فليذبح"رواه البخاري ومسلم،.
التسمية عند الذبح:أما بالنسبة لما يقال عند الذبح فالسنة لمن أراد أن يذبح الأضحية أن يقول عند الذبح: بسم الله، والله أكبر، اللهم هذا منك ولك، هذا عني
(وإن كان يذبح أضحية غيره قال: هذا عن فلان) اللهم تقبل من فلان وآل فلان (ويسمي نفسه).
والواجب من هذا هو التسمية، وما زاد على ذلك فهو مستحب وليس بواجب. روى البخاري (5565) ومسلم (1966)
عَنْ أَنَسٍ قَالَ: ضَحَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِكَبْشَيْنِ أَمْلَحَيْنِ أَقْرَنَيْنِ ذَبَحَهُمَا بِيَدِهِ وَسَمَّى وَكَبَّرَ وَوَضَعَ رِجْلَهُ عَلَى صِفَاحِهِمَا. وروى مسلم (1967)
عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَرَ بِكَبْشٍ أَقْرَنَ فَأُتِيَ بِهِ لِيُضَحِّيَ بِهِ فَقَالَ لَهَا يَا عَائِشَةُ هَلُمِّي الْمُدْيَةَ (يعني السكين)
ثُمَّ قَالَ اشْحَذِيهَا بِحَجَرٍ فَفَعَلَتْ ثُمَّ أَخَذَهَا وَأَخَذَ الْكَبْشَ فَأَضْجَعَهُ ثُمَّ ذَبَحَهُ ثُمَّ قَالَ بِاسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنْ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَمِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ ضَحَّى بِهِ.وروى الترمذي (1521)
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: شَهِدْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الأَضْحَى بِالْمُصَلَّى فَلَمَّا قَضَى خُطْبَتَهُ نَزَلَ عَنْ مِنْبَرِهِ فَأُتِيَ بِكَبْشٍ
فَذَبَحَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِهِ وَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَاللَّهُ أَكْبَرُ هَذَا عَنِّي وَعَمَّنْ لَمْ يُضَحِّ مِنْ أُمَّتِي. صححه الألباني في صحيح الترمذي.
وجاء في بعض الروايات زيادة "اللهم إن هذا منك ولك".
وكمان.... الأكل من الأضحية:
كان رسول الله - صلى الله عليه وسلم - لا يطعم حتى يرجع من المصلى فيأكل من أضحيته. زاد المعاد 1/ 441.
والذهاب إلى مصلى العيد ما شياً أن تيسر:
والسنة الصلاة في مصلى العيد إلا إذا كان هناك عذر من مطر مثلاً فيصلى في المسجد لفعل الرسول - صلى الله عليه وسلم -
ومخالفة الطريق:
يستحب لك أن تذهب إلى مصلى العيد من طريق وترجع من طريق آخر لفعل النبي - صلى الله عليه وسلم - .
والتهنئة بالعيد:
لثبوت ذلك عن صحابة رسول الله - صلى الله عليه وسلم - .
ريم : يعني ممكن التهنئة في العيد ...يعني ممكن اصافح اقاربي من الرجال في العيد
عائشة: لا لا لا يا ريم ليه مش قادرة تفرقي
ريم: يعني ايه
عائشة: التهنئة الرجال للرجال والنساء للنساء او لمحارمهم فقط فهمتي
وفيه حاجات كثيرة بيقع فيها الناس في العيد بحجة الفرح والله المستعان
ريم: زي ايه يعني
عائشة: اللهو أيام العيد بالمحرمات كسماع الأغاني، ومشاهدة الأفلام، واختلاط الرجال بالنساء اللاتي لسن من المحارم، وغير ذلك من المنكرات.
ريم: ايوة بارك الله فيك علي التذكير يا عيوشة فعلا فرحة العيد بتخليني ننسى كثير ..
آه نسيت يا عيوشة ....أصلي كنت عاوزة اقولك اني اشتريت بلوزة حلوة وعايزاك تخرجي معايا عشان اشتريلها بنطلون تجينز والبسها في العيد
عائشة: تلبسيها فين يا حلوة في بيتكم مع المحارم ولا فين
ريم: والله يا عيوش لمايجو اقاربنا يهنونا بالعيد..مش كدا مش لازم نلبس جديد في العيد
عائشة: نلبس جديد ده مطلوب في العيد بس مش نلبس لبس يغضب ربنا..ايه يا بنت بنطلون تجينز ده ..ريم انا قربت اتجنن منك..هو في ايه
ريم: انت اللي مالك يا عيوش هو مين اللي حايجي بيت خالتي وبيت عم..
عائشة: لا اله الا الله هما دول محارمك وانا مش واخده بالي ولا ايه
ريم : مكسوفة...لا
عائشة: أعلمي أختي أن شكر النعم يكون بالطاعات لا بالمعاصي فاعمري وقتك بالطاعات من ذكر الله وصله للأرحام وعفو عن المسيئين، وتجنبي المعاصي في لباسك وكلامك
التوسعة في اللبس والاكل في العيد ده شيء كويس ومطلوب بس مش الاسراف والتبذير وفعل ما يغضب ربنا
ريم: حاضر انا اسفة اصل فرحة العيد تنسيك حاجات تكوني عارفاها
عائشة: الدنيا اللي بتنسيك مش العيد ياريم...ربنا يهدينا..
ريم: اه علي فكرة احنا حنروح نزور قبر ايمان صاحبتنا ولا انت ايه برنامجك
عائشة: أولا فيه نهي لينا احنا النساء سواء في العيد أو غير العيد..
ريم: طيب نفكر أبوها يروح يزورها
عائشة: زيارة القبور يوم العيد وتقديم الحلوى و الورود و الأكاليل و نحوها على المقابر كل ذلك من البدع
ريم: الرسول عليه الصلاة والسلام لم ينهى الرجال عن زيارة القبور
عائشة: أنا كلامي علي الرجال اللي بيروحوا خصيصا في يوم العيد كأنوا شيء لازم مربوط بالعيد وأما زيارة القبور عامة فهي مندوبة بدون تخصيص موعد محدد .
ريم: انا اسفة يا عيوش انا عارفة انك زعلانة مني في حاجات كثير لكن اوعدك ان شاء الله اني حاتغير انا بحاول والله المستعان
عائشة: انا عارفة ياريمي وحاسة انك عاوزة تتغيري بس الدنيا واخداك شوية واعلمي ان شدتي معاك احيانا حبا ليك مش العكس
ريم: انا عارفة كدا.. واهو انا بفتحلك باب تاخدي اجر نصحك ليا صح يا جميل
عائشة: طبعا يا ريمي طبعا .... اسمعي انا اسفة ياريم لازم استأذن منك زوجي رجع من العمل ولازم احضرلوا الغدا
ريم: في امان الله ..خليني اسمع صوتك..أحب اسمعوا دايما رغم انك بتأديبيني دايما
عائشة: ان شاء الله..في امان الله...أحبك في الله
ريم : في امان الله
الإثنين نوفمبر 15, 2010 12:37 pm من طرف amira marmar