زينب بنت ابوها ودلوعته بيحبها ودايما يسمع كلامها الحلو
وكانت زينب جالسة بتسمع أحد الشيوخ بيتكلم في التليفزيون عن أحكام الاضحية
فحبت تفيد بابا بالمعلومات اللي عرفتها
راحت لابوها وهو جالس بيقرا الجرائد
زينب: بابا
بابا : ايوة يا زوزو...عاوزة ايه
زينب: العيد علي الابواب ...كل سنة وانت طيب يا احلى بابا
بابا: وانت طيبة يا حبيبة بابا
زينب : بابا انت حتذبح خروف صح في العيد
بابا: طبعا يا حبيبتي
زينب :طيب ليه بتضحي
بابا: يعني ايه مش فاهم سؤالك
زينب :يعني بتعرف حكمها في الشرع والفائدة منها
بابا:ممممممممممم..يعني مش هي سنة والله امرنا بيها
زينب :طيب يا أحلى بابا ...اسمعني وركز معايا انا النهاردة رح اقولك علي الاضحية واحكامها
بس سيب الجريدة اللي في ايدك
بابا: طيب يا شقية ...هاتي قولي اللي عندك ..اما نشوف
زينب: يلا نبتدي....اولا: الأضحية: من العبادات المؤكدة كما في كتاب الله عز وجل وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم وإجماع المسلمين.
قال الله تعالى: { فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ }.سورة الكوثر،
وفي الصحيحين عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: "ضحى النبي بكبشين أملحين ذبحهما بيده وسمى وكبر ووضع رجله على صفاحهما".
بابا: ماانا قولت كدا ..هي سنة وربنا امرنا بيها
زينب : اصبر يابابا ياحبيبي..انت قلت سنة لكن ايه حكمها...يعني سنة مستحبة او جائزة او ايه يعني
بابا:اهي سنة وخلاص ايه يعني
زينب:طيب يابابا..انا حاقولك ...حكمها: سنة مؤكدة يثاب فاعلها ولا يأثم تاركها. وأن يكون الذبح لله تعالى،
بابا:طبعا الذبح لله تعالى ان شاء الله
زينب: ماهو يابابا فيه ناس بتذبح لغير الله وهؤولاء لم تحل ذبيحتهم كالذي يذبح تعظيماً لصنم أو صاحب قبر أو ملك أو والد ونحوهم
والحكمة منها شرعت لحكم عظيمة، منها التأسي بخليل الرحمن إبراهيم عليه السلام، والفرح بالعيد، والتوسعة على الناس فيه، ومشابهة الحجيج في بعض مناسكهم.
بابا: يستمع لزينب بتشوق....وبعدين
زينب:ووقت الذبح بيكون من بعد صلاة العيد يوم النحر إلى غروب الشمس من آخر يوم من أيام التشريق، وهو اليوم الثالث عشر من ذي الحجة
بابا: يعني مش اول يوم العيد بس والله هذه معلومة جديدة
زينب:اه يابابا شوفت زينب عندها معلومات قد ايه
وكذا يكون الذبح في أربعة أيام: يوم العيد، واليوم الحادي عشر، واليوم الثاني عشر،
واليوم الثالث عشر.ويجوز الذبح ليلاً ونهاراً.
وطبعا يابابا حتشتريلنا خروف سمين وجميل كذا صح
بابا: الله المستعان ..أحاول
زينب: لا يا حبيب زينب لازم تعرف وانت بتشتري ان افضل الاضحية ما كان أسمنه وأكثره لحماً وأغلاه ثمناً.
ويستحب للمضحي أن يأكل من أضحيته ويهدي ويتصدق
.وتكون الأضحية سالمة من العيوب. ويستقبل القبلة بالذبيحة حين تذكيتها.
بابا: اصبري اصبري يعني الاضحية ما اكلهاش كلها ولازم اتصدق واهدي كمان لالا دي جديدة عليا بردوا
زينب: اه يابابا الافضل انو تاكل ثلثها وتتصدق بثلثها وتهدي ثلثها وده فيه حديث يطول شرحوا وانوا
بابا:طيب ياحبيبة بابا قوليلي ايه ما فيش فيها اي عيب اشرحيهالي
معليش الباين اني حتعبك معايا يا زوزو
زينب:احم احم ... ولا يهمك معك الشيخة زوزو
بابا: هاهاها
زينب: بص يا حبيب زينب ...الاول ان تكون الاضحية من الانعام :الإبل، والبقر، والغنم.
وكمان أن تخلو من العيوب التي وردت في حديث البراء بن عازب t حيث قال: قَامَ فِينَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم
فَقَالَ: «أَرْبَعٌ لَا تَجُوزُ فِي الضَّحَايَا: الْعَوْرَاءُ الْبَيِّنُ عَوَرُهَا، وَالْمَرِيضَةُ الْبَيِّنُ مَرَضُهَا، وَالْعَرْجَاءُ الْبَيِّنُ ضَلْعُهَا، وَالْكَبِيرَةُ الَّتِي لَا تُنْقِي» [أخرجه أحمد، وأبو داود، والترمذي، والنسائي، وابن ماجة] .
والعمياء والكسيرة أولى بعدم الإجزاء من العوراء والعرجاء، والعَرَج المانع ما أخَّرها عن قطيعها،
ولا الهزيلة وتكره مقطوعة الأذن والذنب، أو مشقوقة الأذن طولاً، أو عرضاً،
ويكره مقطوع الألية والضرع، وفاقدة الأسنان، والجماء ومكسورة القرن.
بابا: يا بنت يا شقية ايه المعلومات ده
زينب: ولا يهمك...هاهاها.. وشوف يابابا انت ممكن تضحي عن نفسك واهل بيتك وكمان علي الميت يعني ممكن تنوي انو عمو احمد الله يرحمه يكون معاك في الاضحية
بابا: والله يازوزو المعلومة ديه
زينب : ايوة يا حبيبي الا ان تكون هناك وصية للميت فيضحي عنه.وطبعا لازم تعرف ان فيه اختلاف بين العلماء بيت عدم الجواز وهو مذهب الشافعية
والي الجواز وهو ما ذهب اليه الحنابلة والأحناف واختاره شيخ الإسلام.
وذهب المالكية الي الكراهة
يعني الباب واسع
بابا: وبعدين؟هاتِ ايه عندك ثاني يا شيخة
زينب:وكمان الاضحية لازم يكون لها سن معين...
من الإبل ما له خمس سنوات، ومن البقر ما تم له سنتان،
ومن المعز ما تم له سنة، ومن الضأن ما تم له ستة أشهر.
بابا: والله احنا كنا مش عارفين حاجة الباين؟ هاتِ ايه كمان يا شقية
زينب:اه وكمان نسيت المعلومة ديه..تجزئ الشاة عن الواحد وأهل بيته، لقول أبي أيوب -رضي الله عنه
- لما سئل: كيف كانت الضحايا على عهد رسول الله؟
فقال: (كان الرجل يضحي بالشاة عنه وعن أهل بيته) أخرجه الترمذي
وتجزئ البدنة والبقرة عن سبعة وأهل بيوتهم؛
لحديث جابر -رضي الله عنه-، قال: (خرجنا مع رسول الله -صلى الله عليه وسلم- مهلين بالحج، فأمرنا رسول الله -صلى الله عليه وسلم- أن نشترك في الإبل والبقر، كل سبعة منا في بدنة)أخرجه مسلم.
انا كنت نسيت المعلومة ديه لاحسن تضحي بالشاة عليك وعلي اهل الحي وتقول زوزو قالتلي
بابا: هاهاهاها يا شقية ايه الكلام ده
زينب: وانا مالي اخد ذنب والله اعلم مانا عارفاك كريم يابابا .... هاهاهاها
اه وكمان ان شوفتك وانت بتقلم اظافرك امبارح
بابا: وهي فيها حاجة كمان اني اقلم اظفاري..ايه دخل جه في الاضحية
زينب: ازاي يا احلى بابا ..دي ليها دخل ودخل كمان
بابا: هاتِ ايه عندك؟
زينب:عن أم سلمة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "إذا رأيتم هلال ذي الحجة"
وفي لفظ: "إذا دخلت العشر وأراد أحدكم أن يضحي فليمسك عن شعره وأظفاره".. رواه مسلم
يعني يا حبيب زوزو اذا دخلت العشر حرم على من أراد أن يضحي أخذ شيء من شعره أو ظفره أو جلده حتى يذبح أضحيته
بابا : طيب انا ما كنتش عارف اعمل ايه دلوقتي يا زوزو عندك معلومة
زوزو : طبعا والحمد لله يابابا اختلف العلماء في هذا الحكم بين الكراهة والتحريم وهو ما قاله سعيد بن المسيب وربيعة وأحمد وإسحاق وداود يعني التحريم
لذلك فمن فعل ذلك عمداً أو نسياناً فلا شيء عليه وانمايستغفر الله تعالى ولا فدية فيه إجماعاً سواء فعله عمداً أو نسياناً
بابا: الحمد لله ارحم الراحمين...بس تعالي هنا يا شقية انت كمان اخذت من ظفرك صح انا شفتك
زينب: اه انت عاوز تقلب الموضوع وتعمل شيخ عليا صح...لا يا حبيب زوزو..
.ذا النهي خاص بصاحـب الأضـحـيـة،
أمـــا المضحى عنهم من الزوجة والأولاد فلا يعمهم النهي؛
لأن النبي ذكر المضحي، ولم يذكر المضحى عنهم.
بابا: انت يا بنت ذكية وشقية بارك الله فيك دا انا كنت مش عارف حاجة علي الاضحية غير الذبح الباين ..الله المستعان اسال الله ان يغفر لنا جهلنا
ماما: زوزو تعالي معايا للمطبخ عشان تساعديني .. انت فين
زينب: يلا يابابا ارجع للجريدة اما روح لماما احسن تضحي بيا بدل الخروف
وتخرج زينب وتبوس بابا علي خده وهو بيضحك... ومستغرب من ذكائها وفطنتها
الإثنين نوفمبر 15, 2010 12:51 pm من طرف amira marmar